WILOO valt MK Airlines aan
Met de regelmaat van een klok komen de heren van WILOO naar buiten met aantijgingen en verdachtmakingen tegen MK Airlines.
Meestal worden deze aanvallen gepubliceerd in kalme periodes.
Hoe moeten ze anders hun tijd vullen met de hetze tegen de luchthaven van Oostende en haar klanten?
Enerzijds valt er immers niet veel nieuws te melden en anderzijds houdt de luchthaven zich aan alle geldende regels.
Bij gebrek aan materie valt men terug op Oostende’s belangrijkste klant.
Ofwel haalt men oude koeien uit de gracht ofwel misbruikt men een of ander feit, waarop gretig gefantaseerd en geborduurd wordt.
Men gaat zelfs de ethische toer op door MK Airlines, de luchthaven Oostende-Brugge en de Vlaamse Gemeenschap te beschuldigen mee te werken aan onfrisse praktijken.
Hiermede wordt de invoer van verse exotische producten zoals groenten, fruit, bloemen en vis bedoeld.
Er staan tientallen Europese landen met open armen te trappelen om deze invoer over te nemen voor in het geval dat Vlaanderen deze import zou verbieden.
De economische geschiedenis leert ons dat de markten zich voortdurend verplaatsen.
Zowel de Egyptenaren, Grieken, Romeinen, Fransen, e.d. beheersten de economische stromen.
De lokalisering van bedrijven naar andere oorden is niet nieuw.
Ook nu kan men de fabricatie of de ontwikkeling van bepaalde producten in het voormalig Oostblok, India of het Verre Oosten niet meer vermijden.
Om aan de grote vraag naar verse producten te voldoen, moet men heden ten dage de Afrikaanse markt aanspreken.
Deze landen en de mensen die in deze productie tewerkgesteld worden, zijn de westerse economie dankbaar dat ze werk en loon aangeboden krijgen.
Er ontstaat een wisselwerking met zowel in- als uitvoer tussen Afrika en Europa.
Uiteraard zal ook hier de normale evolutie van hogere verdiensten plaatsvinden.
De invoer uit de derde wereld bevordert de toestand van de handelsbalans aldaar.
Het systeem nu afbouwen, zou een financiële en sociale catastrofe veroorzaken in de derde wereld. Is dat de ethiek van WILOO?
Het is voor niemand een geheim dat alle luchtvaartmaatschappijen het lastig hebben.
Voor MK Airlines liggen de kaarten dubbel zo moeilijk: het bedrijf is pas deze zomer, na heel wat inspanningen en herstructureringen, uit "Administration" getreden. (MK was naar Belgisch recht in Gerechtelijk Akkoord of naar Amerikaans recht in Chapter 11).
Nu moet ze zich in zeer slechte economische omstandigheden opnieuw opwerken en kan hiervoor alle steun het best gebruiken.
Vermits er door de marktsituatie wereldwijd een verminderde vraag naar luchtvervoer ontstaan is, krimpen de meeste luchtvaartmaatschappijen hun vloot in.
Hiervoor worden vliegtuigen van de hand gedaan, tijdelijk uit dienst genomen of verhuurd.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat eveneens MK Airlines deze strategie volgt.
Aangezien een aantal toestellen aan een zeer dure grote onderhoudsbeurt toe waren en de vrachtmarkt toelaat om met minder toestellen te vliegen, opteerde MK Airlines ervoor om meer dan de helft van haar vloot stil te leggen of volledig uit dienst te nemen.
Al wie slechts de elementaire begrippen op gebied van economie kent, begrijpt ten volle dergelijke logische politiek.
Bij WILOO heeft men van economie blijkbaar geen kaas gegeten en wordt de logische bedrijfspolitiek van MK Airlines spottend, ja zelfs misprijzend en dan nog in walgelijke artikels beschreven.
Om met zoveel mogelijk flexibiliteit aan de actuele toestand van vraag en aanbod te beantwoorden, werd door MK Airlines beslist om tijdelijk met een beperkte en gediversifieerde vloot te vliegen: men behoudt voorlopig een tweetal Boeing 747-200F, aangevuld met de huur van een Boeing 747-400F en een MD-11F van World Airlines.
Zodoende worden de klanten op een zo economisch verantwoorde wijze bediend door per vlucht tussen de 80 en de 110 ton te vervoeren.
Onder de vorm van consolidatie wordt de beschikbare capaciteit aan verschillende klanten aangeboden.
Hieronder verstaat men dat één enkel toestel door diverse klanten gezamenlijk wordt gebruikt al dan niet met deelladingen naar één of meer bestemmingen.
Uiteraard blijft MK Airlines, zoals tientallen concurrenten, een kwetsbaar bedrijf.
In tegenstelling tot de naïeve opstelling van een groepje fanatiekelingen, hoopt REPLO vzw dat MK Airlines onder een vernieuwd management binnen afzienbare tijd sterker uit het diep dal zal opstaan.